A Magyar Államvasutak (rövidítve MÁV) Magyarország állami vasúttársasága. A vasúthálózat teljes hossza 7183 km. A magyarországi vasúthálózat összeköttetésben áll más európai hálózatokkal, aminek következtében úgy személy-, mint teherszállítás terén szolgáltatásokat nyújt számukra. 1869-ben alapították.
A társaság három legfontosabb leányvállalata:
| Magyar Államvasutak Zrt. | |
| Típus | zártkörűen működőrészvénytársaság |
| Alapítva | 1868 |
| Székhely | Budapest, Magyarország |
| Vezetők | Monszpart Zsolt[1] |
| Iparág | Vasúti szállítás |
| Árbevétel | 299 856 millió Ft |
| Alkalmazottak száma | 38 456 fő (2009) |
| Leányvállalatai |
MÁV Debreceni Járműjavító Kft., MÁV TISZAVAS Kft., |
A MÁV Zrt. kezelésében működő vasútvonalak:
| Vonal száma | Viszonylat | Állapota |
|---|---|---|
| 1 | Budapest–Hegyeshalom–Rajka | használatban |
| 2 | Budapest–Esztergom–Komárom | használatban |
| 3 | Esztergom–Komárom | a személyszállítás szünetel |
| 4 | Széchenyihegy–Hűvösvölgy | használatban |
| 5 | Székesfehérvár–Komárom | használatban |
| 6 | Bicske–Székesfehérvár | A Bicske-Lovasberény szakasz megszüntetve, a pályát sok helyen felszedték illegálisan, de az erdő mélyén sok, hosszú szakasz felfedezhető. A Lovasberény-Székesfehérvár szakaszon a személyforgalom megszűnt, rendszeres teherforgalom van. |
| 10 | Győr–Celldömölk | használatban |
| 11 | Győr–Veszprém | használatban |
| 12 | Felsőgalla–Tatabánya–Oroszlány | használatban, Felsőgalla és Tatabánya között csak a helytelen vágányon lehet közlekedni, ezért ma már csak az eseti teherforgalom lehetséges. |
| 13 | Tatabánya–Pápa | Környe-Pápa között a személyszállítás szünetel, Pápa és Franciavágás, valamint Környe és Oroszlányi erőmű iparvágány-kiágazás között a teherforgalom fenntartva. |
| 14 | Pápa–Csorna | használatban |
| 16 | Hegyeshalom–Szombathely | használatban |
| 17 | Szombathely–Nagykanizsa | használatban |
| 18 | Szombathely–Kőszeg | használatban |
| 20 | Székesfehérvár–Szombathely | használatban |
| 22 | Körmend–Zalalövő | a személyszállítás szünetel |
| 23 | Rédics–Zalaegerszeg | használatban |
| 24 | Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót | csak teherforgalom / személyszállítás szünetel |
| 25 | Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba | használatban |
| 26 | Tapolca–Ukk | használatban |
| 27 | Lepsény–Veszprém | teherforgalom Hajmáskér-Papkeszi között lehetséges, kiszolgálás jó ideje nincs / a személyszállítás szünetel |
| 29 | Székesfehérvár–Tapolca | használatban |
| 30 | Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa | használatban |
| 30a | Budapest–Martonvásár–Székesfehérvár | használatban |
| 30b | Balatonszentgyörgy–Tapolca | használatban |
| 35 | Kaposvár–Siófok | használatban |
| 36 | Kaposvár–Fonyód | használatban |
| 37 | Somogyszob–Balatonszentgyörgy | |
| 38 | Nagyatád–Somogyszob | |
| 39 | Csisztagyógyfürdő–Balatonfenyves–Somogyszentpál | részben használatban[11] |
| 40 | Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs | |
| 40a | Budapest–Pusztaszabolcs | |
| 41 | Dombóvár–Gyékényes | |
| 42 | Pusztaszabolcs–Dunaújváros-Paks | Dunaújváros-Paks vonalszakasz megszűnt |
| 43 | Mezőfalva–Rétszilas | |
| 44 | Pusztaszabolcs–Székesfehérvár | |
| 45 | Sárbogárd–Székesfehérvár | megszűnt |
| 46 | Sárbogárd–Bátaszék | |
| 47 | Dombóvár–Komló | megszűnt |
| 48 | Keszőhidegkút–Gyönk–Tamási | csak teherforgalom |
| 49 | Dombóvár–Lepsény | Enying-Lepsény között egy rövid szakaszon csak teherforgalom van, a vasútvonal többi része megszűnt, a pálya nagy részét elbontották. |
| 50 | Dombóvár–Bátaszék | |
| 60 | Nagykanizsa–Pécs | |
| 61 | Sellye–Szentlőrinc | |
| 62 | Barcs–Villány | ideiglenes üzemszünet |
| 62a | Barcs–Sellye | ideiglenes üzemszünet |
| 64 | Pécs–Bátaszék | ideiglenes üzemszünet |
| 64b | Pécsvárad–Bátaszék | ideiglenes üzemszünet A pálya helyenként hiányos, járhatatlan. |
| 65 | Pécs–Mohács | |
| 66 | Villány–Magyarbóly | |
| 70 | Budapest–Vác–Szob | használatban |
| 71 | Budapest–Vácrátót–Vác | használatban |
| 75 | Vác–Balassagyarmat | használatban |
| 76 | Diósjenő–Romhány | ideiglenes üzemszünet |
| 77 | Aszód–Galgamácsa–Vácrátót | megszűnt |
| 78 | Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc | használatban |
| 80 | Budapest–Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely | használatban |
| 80a | Budapest–Hatvan | használatban |
| 81 | Hatvan–Somoskőújfalu | használatban |
| 82 | Hatvan–Szolnok | használatban |
| 83 | Kisterenye-Mátranovák | 1993 óta megszűnt |
| 84 | Kisterenye–Kál-Kápolna | csak teherforgalom |
| 85 | Vámosgyörk–Gyöngyös | használatban |
| 86 | Vámosgyörk–Újszász–Szolnok | |
| 87 | Eger–Putnok | Eger-Szilvásvárad használatban; Szilvásvárad-Putnok Teljes üzemszünet |
| 87a | Füzesabony–Eger | használatban |
| 88 | Mezőcsát–Miskolc | ideiglenes üzemszünet |
| 89 | Tiszapalkonya-Erőmű–Tiszaújváros–Miskolc | |
| 90 | Miskolc–Hidasnémeti | használatban |
| 92 | Miskolc–Bánréve–Ózd | |
| 94 | Miskolc–Tornanádaska | |
| 95 | Kazincbarcika–Rudabánya | ideiglenes üzemszünet |
| 98 | Szerencs–Hidasnémeti | használatban |
| 100 | Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza | |
| 100a | Budapest–Cegléd–Szolnok | használatban |
| 100b | Nyíregyháza–Záhony | használatban |
| 100c | Szerencs–Nyíregyháza | használatban |
| 101 | Püspökladány–Biharkeresztes | használatban |
| 102 | Kál-Kápolna–Kisújszállás | használatban |
| 103 | Karcag–Tiszafüred | használatban |
| 105 | Debrecen–Nyírábrány | használatban |
| 106 | Debrecen–Sáránd–Nagykereki | használatban |
| 107 | Debrecen–Sáránd–Létavértes | használatban |
| 108 | Debrecen–Füzesabony | használatban |
| 109 | Debrecen–Tiszalök | használatban |
| 110 | Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka | használatban |
| 111 | Mátészalka–Záhony | használatban |
| 112 | Nyíregyháza–Nyíradony | ideiglenes üzemszünet |
| 113 | Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta | használatban |
| 114 | Mátészalka–Csenger | használatban |
| 115 | Mátészalka–Tiborszállás | használatban |
| 116 | Vásárosnamény–Nyíregyháza | használatban |
| 117 | Ohat-Pusztakócs–Nyíregyháza | használatban |
| 118 | Nyíregyháza–Balsa-Tiszapart | használatban |
| 119 | Nyíregyháza–Dombrád | használatban |
| 120 | Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza | használatban |
| 120a | Budapest–Újszász–Szolnok | használatban |
| 121 | Békéscsaba–Kétegyháza–Mezőhegyes–Újszeged | használatban |
| 125 | Mezőtúr–Orosháza–Mezőhegyes | használatban |
| 125a | Mezőhegyes–Battonya | |
| 126 | Kisszénás–Kondoros | |
| 127 | Körösnagyharsány–Vésztő–Gyoma | |
| 128 | Békéscsaba–Kötegyán–Vésztő–Püspökladány | |
| 129 | Murony–Békés | ideiglenes üzemszünet |
| 130 | Szolnok–Hódmezővásárhely–Makó | |
| 135 | Szeged–Békéscsaba | használatban |
| 136 | Szeged–Röszke | |
| 140 | Cegléd–Szeged | használatban |
| 142 | Budapest-Lajosmizse-Kecskemét | használatban |
| 145 | Szolnok–Kiskunfélegyháza-vasútvonal | |
| 146 | Kecskemét–Kunszentmárton-vasútvonal | |
| 147 | Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza | használatban |
| 148 | Kecskemét–Kiskőrös | megszűnt |
| 149 | Kecskemét–Kiskunmajsa | megszűnt |
| 150 | Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia | használatban |
| 151 | Kunszentmiklós-Tass–Dunapataj | teherforgalom / ideiglenes üzemszünet |
| 152 | Fülöpszállás–Kecskemét | ideiglenes üzemszünet |
| 153 | Kiskőrös–Kalocsa | teherforgalom / ideiglenes üzemszünet |
| 154 | Bátaszék–Baja–Kiskunhalas | |
| 155 | Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza |