A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (magyar rövidítése GYSEV Zrt., német neve Raab–Ödenburg–Ebenfurter Eisenbahn, német rövidítése ROeEE, német hétköznapi neveRaaberbahn, magyar beceneve – a járművek színezése miatt – „Repcevasút”)Magyarországon és Ausztriában működő integrált vasúttársaság. A cégjogi szempontból különös vasúttársaság az I. világháború végén még önálló, a MÁV-tól független vasút volt, amelynek két országbeli működését és önállóságát a trianoni békeszerződés konzerválta. A GYSEV a két országban három jelentős vasútvonalat, valamint az Európai Gazdasági Térség területén érvényes engedélyével mindkét országban vasúti személyszállítást, továbbá Európa-szerte vasúti árufuvarozást végez. Egyik korábbi csatlakozó mellékvonala, az 1880-as évek szabályai szerint helyi érdekű vasútként létrehozott Fertővidéki Helyiérdekű Vasút (Fhév) formailag önálló vasúttársaság, amelynek vasútüzemi kiszolgálását azonban a GYSEV végzi el.
A társaság működését 1872-ben Viktor Erlanger báró kérelmezte, amelyet az 1872. évi XXVII. törvény szentesített. Az első vonalszakasz Győr és Sopron között 1876. január 2-ánnyílt meg. A csatlakozó Fhév 1897. december 19-én kezdte meg működését.
Az Osztrák–Magyar Monarchia szétválása miatt különösképpen fennmaradó társaság részvényeinek tulajdonosi szerkezete: Magyar Állam 65,5%, Osztrák Állam 28,2%, és aStrabag SE 6,2%.[1]
Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút | |
![]() |
|
Típus | Részvénytársaság |
Alapítva | 1872 |
Székhely | Magyarország, Sopron |
Vezetők | Szabó András elnök, Dávid Ilonavezérigazgató |
Iparág | Vasúti szállítás |
Alkalmazottak száma | kb 1650 fő |
Elem | Színkód | Szín |
---|---|---|
Oldal- és homlokfal | RAL 6010 (fűzöld) | |
Oldalsáv és homlokdísz, feliratok | RAL 1023 (közlekedési sárga) | |
Kocsiosztály-jel és kapaszkodó fogantyúk | RAL 1017 (sáfránysárga) | |
Tető | RAL 7043 (közlekedési szürke B) | |
Alváz (kivéve: 1047 és 5047 sor.) | RAL 9005 (mélyfekete) | |
Személykocsi lépcsőszegély | RAL 9010 (fehér) | |
Kereskedelmi cégjel és jelvény | RAL 5010 (enciánkék) | |
Feliratok zöld alapon | RAL 1023 (közlekedési sárga) | |
Feliratok sárga alapon (kivéve V43 új) | RAL 5010 (enciánkék) | |
Feliratok V43 (új) sárga alapon | RAL 6010 (fűzöld) | |
V43 alvázkeret | RAL 7038 (achátszürke) | |
1047 alváz és alvázkeret | RAL 7022 (umbraszürke) |
2009-ben a menetrendváltás után újabb vasútvonalakat zártak be Magyarországon. Felmerült a lehetősége, hogy a bezárandó vonalak közül a GySEV néhányat átvenne a nyugati országrészben további üzemeltetés céljából.[2][3]
Az átvevendő vonalak teljes hossza 607,2 km.